Odpovědnost za vady vs záruka za jakost
Protože se naše advokátní kancelář dlouhodobě zabývá nejen spotřebitelským právem, ale i nastavením podmínek B2B pro naše korporátní klienty, můžeme uzavřít, že jak běžní spotřebitelé, tak i provozovatelé velkých eshopů, si stále pletou pojmy "odpovědnost za vady" a "záruka za jakost", přičemž však správné rozlišování těchto zákonných pojmů je důležité a nesprávná formulace v obchodních podmínkách či smlouvách může způsobit podnikateli nejen správní sankce ze strany např. ČOI, ale zejména neúspěch v případném soudním či jiném řízení.
Zjednodušeně lze říci, že zákonná odpovědnost za vady je upravena občanským zákoníkem (a vůči spotřebiteli i zákonem o ochraně spotřebitele), a vztahuje se na vady, které zboží mělo k okamžiku převzetí zákazníkem (kupujícím), i když se tyto projevily později, a to v případě spotřebitele až do dvou let od převzetí. Lze toto označit jako tzv. "výrobní vady". Této odpovědnost se v zásadě nemůže dodavatel (prodávající) zprostit a musí zákazníkovi zajistit opravu takové vady či dodání nového zboží či slevu z kupní slevy, případně může zákazník odstoupit od smlouvy.
Smluvní záruka za jakost je jakýsi dobrovolný závazek prodávajícího, ve které prodávající zaručuje určitou úroveň jakosti zboží nebo služby po určitou dobu. To tedy znamená, že smluvní záruka může dopadat i na jiné než výrobní vady, pokud se k tomu prodávají dobrovolně zaváže. Rozsah, doba a způsob vyřízení záruky by měl být podrobně upravený v záručních podmínkách a může klidně obsahovat i delší dobu vyřízení, než jsou stanoveny zákonem, a může obsahovat širší, ale i užší spektrum nápravných opatření, než je oprava, výměna nebo vrácení peněz.
Pokud si nevíte rady s reklamačním procesem či s nastavením obchodních podmínek, neváhejte se obrátit na naši AK.